#1 Valmistelu
Pläni eli the Plan on lähteä kaverini Mikon kanssa kohti etelä Eurooppaa 6.6.2025, aloitus. Oletus matkan kestoksi 10 päivää.. (ehkä itse voisin jäädä Alpeille hiihtopummiksi...). Päätavoite on ajaa Passo Dello Stelvio:ta kohti joka sijaitsee Italian Alpeilla ja syödä siellä huippu pitsaa☝. No varmaan muitakin tavoitteita on, mutta tuo nyt on ainakin yksi oma päätavoite. Kieltämättä, on se vähän "kutkuttava" reitti. Tähän mennessä jännitävin on kyllä ollut viime vuona tapahtunut juutinrauman sillan ylitys kovassa tuulessa (ei ollut niin kivaa).Reitti tulee menemään länsipuolta eli Turku - Tukholma - Tanska - Saksa - Italia josta sitten laskeudutaan kotiin itäreittiä pitkiä eli on Tsekkiä ja Baltianmaita. Pitstoppejen väli vaihtelee noin 350:sta 680 km:iin. Muutoksia tulee luonnolisesti jossain määrin (mahdollisesti maailmanpoliitikan vaikutukset yms pitää huomioida).
Suuntaa antava reitti jotain tämmöistä, varmaan tarkentuu matkalla jonkun verran. Meno matka alkaa olla jo kohtuu tarkka ainakin Hannoveriin asti.
Alusta alkaen:
- Tuusula - Turku - Tukholma
- Tukholma - Köpis
- Latest hahmotelma (dynaaminen, mutta niin tarkka kuin mahdollista)
Tämän hetken tilanne, että detaleita on alettu selkeästi suunnittelemaan ja toteuttamaan. Itse olen jo huoltanut pyörää eli KTM 1290 S (vm 20) :ssä on uudet öljyt ja suodatin, akku on ladattu, renkaat on yes, ketjut rasvattu, pyörä pesty yms.
#2 LET'S GO
Tänään arvon vuonna 2025 ja tarkemmin 6.6 :ta lähden kohti Turkua jossa toivottavasti tapaan matkakumppanin. Tästä sitten siirymme Tukholmaan josta aikaisin aamulla lähdemme kohti Tanskan maata (Glostrup).
Homma on perkelöitynyt sen verran, että ainakin Landekkiin pitäisi olla kohtuu selvät kuviot, mahdollisesti jopa Malbrokkiin. Tässäpä alustava ja tosi dynaaminen linkki https://maps.app.goo.gl/Djk7kmhZdMXVJiCGA
Homma on perkelöitynyt sen verran, että ainakin Landekkiin pitäisi olla kohtuu selvät kuviot, mahdollisesti jopa Malbrokkiin. Tässäpä alustava ja tosi dynaaminen linkki https://maps.app.goo.gl/Djk7kmhZdMXVJiCGA
# EKA-AJOPV
Pari photoa, ajoa tulikin jotain 615 kilsaa ja vähän lauttailua mukaan eli aivan tikkipäivä, tämän jälkeen Köpikseen / Christianstad nimiseen retro maisemaan käyskentelemään. Oli kyllä hieno paikka ja tämän jälkeen sitten safkikselle ja aivan loistavan DOT - applikaation turvin himaan, nyt on kyllä fiilis että HSL:n appi on aivan maailman paras.
# Day 2, Tanska - Saksa
Do dii pläni olisi lähteä Glostrup:sta (Köpis, Tanska) kohti Hannoveria. Tänne matkataan siltareittiä ja ajaen eli ei isompia lautta zydeemeitä nyt. Linkki & kuva, koska kaikki kaipaa draamaa niin myös sadepisaroita on luvassa. Ennen lähtöä kuitenkin nauttimaan Scandicin aamupalasta niin jaksaa rullailla.
Outcome ? No ensiksi oli aivan ok ilma ja ajettiin kuvan mukaisesti Ison Beltin silloille eli käytännössä ylitettiin itämeri ajaen. Oli aivan uskomattoman hieno kokemus, tosi vaikuttava. Siltamaksu mopolle taisi olla 17 euroa ylitys eli ok (otin go prolla viedeota, mutta pitää purkaa ne laitteesta tässä joskus).
Loppumatka hieman tylsempää joskin Koldingiin mentiin siltojen jälkeen vähän shoppailee ja kun tuli pari pisaraa vedettiin kumit ... tai varmaan muovit päälle eli suomeksi sadepuku päälle. Tämä olikin lähes nerokasta, koska vettä alkoi tippumaan hiljakselleen enemmän ja enemmän ja parin tunnin sisällä homma perkelöityi niin paljon, että piti mennä turvaan eli tankille ja käytiin vielä mäkkärillä, joka oli tankkausaseman vieressä vetämässä hampparit. Sieltä kun lähdettiin sade alkoi rauhoittua ja osin päästiin jopa ajamaan hyvissä keleissä, josta itse olin huippu onnellinen. Tähän mennessä olen osannut iloita kun vessassa on valot ja jos ei sada :)
Sen verran matkasta Hannoveriin, että meidän suuntaan meni kolme - neljä kaistaa ja itse mentiin yleisesti siinä keskivaiheilla. Välissä ajeltiin nopeimalla kaistalla, mutta Saksassa kotarimme ovat traktorin asemassa eli vaikka itse paahdat siinä 145 km/h niin jäät kuin seisomaan kun joku nopea audi, bemu tai porsche tulee 250 :aa eli vaikka olit juuri katsonut peileistä ja sekunnin katsot muualle niin siinäpä se ohjus on kohdallasi.
Hotlaan kun saavuimme niin pikku brake ja sitten lähdimme Mikon kanssa seikkailemaan, taas oli hienoa eli käytiin syömässä huippu snitselit ja otin itsekkin parit alkoholittomat. Siellä oli myös olut festarit, mutta kohtuu viileää oli niin ei jääty ihmettelemään. Paluu matkalla hotlalle käytiin katsomassa myös Transu show:ta, ei siittä sen enempää eli tapahtumarikas päivä taas ja huomenna tulee pisin ajopäivä eli Alppeja kohti lähdemme paahtamaan.
Outcome ? No ensiksi oli aivan ok ilma ja ajettiin kuvan mukaisesti Ison Beltin silloille eli käytännössä ylitettiin itämeri ajaen. Oli aivan uskomattoman hieno kokemus, tosi vaikuttava. Siltamaksu mopolle taisi olla 17 euroa ylitys eli ok (otin go prolla viedeota, mutta pitää purkaa ne laitteesta tässä joskus).
Loppumatka hieman tylsempää joskin Koldingiin mentiin siltojen jälkeen vähän shoppailee ja kun tuli pari pisaraa vedettiin kumit ... tai varmaan muovit päälle eli suomeksi sadepuku päälle. Tämä olikin lähes nerokasta, koska vettä alkoi tippumaan hiljakselleen enemmän ja enemmän ja parin tunnin sisällä homma perkelöityi niin paljon, että piti mennä turvaan eli tankille ja käytiin vielä mäkkärillä, joka oli tankkausaseman vieressä vetämässä hampparit. Sieltä kun lähdettiin sade alkoi rauhoittua ja osin päästiin jopa ajamaan hyvissä keleissä, josta itse olin huippu onnellinen. Tähän mennessä olen osannut iloita kun vessassa on valot ja jos ei sada :)
Sen verran matkasta Hannoveriin, että meidän suuntaan meni kolme - neljä kaistaa ja itse mentiin yleisesti siinä keskivaiheilla. Välissä ajeltiin nopeimalla kaistalla, mutta Saksassa kotarimme ovat traktorin asemassa eli vaikka itse paahdat siinä 145 km/h niin jäät kuin seisomaan kun joku nopea audi, bemu tai porsche tulee 250 :aa eli vaikka olit juuri katsonut peileistä ja sekunnin katsot muualle niin siinäpä se ohjus on kohdallasi.
Hotlaan kun saavuimme niin pikku brake ja sitten lähdimme Mikon kanssa seikkailemaan, taas oli hienoa eli käytiin syömässä huippu snitselit ja otin itsekkin parit alkoholittomat. Siellä oli myös olut festarit, mutta kohtuu viileää oli niin ei jääty ihmettelemään. Paluu matkalla hotlalle käytiin katsomassa myös Transu show:ta, ei siittä sen enempää eli tapahtumarikas päivä taas ja huomenna tulee pisin ajopäivä eli Alppeja kohti lähdemme paahtamaan.
#Day 3, Itävalta (10.6.2025)
Hannoverista matka Landec, Itävaltaan oli vauhdikas lento. Matkakaverini sanoi, että ei jaksa katsoa ruohoa teiden vieruksilla ajaen 120:ä / sallittua nopeutta ja lähti painamaan hieman vauhdikkaamin. Tämä oli loistava veto ja matkan aikana opin, että ei kannata navigaattorin näyttöä tiirustella vaan pidetään se katse tiessä. Lukija voi ehkä ajatella, että jotain vaaratilanteita olisi käynnyt, mutta ei mitään semmoista päässyt tapahtumaan.
Keli lähtiessä oli siinä +12 astetta, jonka jälkeen alkoi lämmetä ja kun päästiin Itävallan rajan yli niin oli siinä 26c eli ns YES. Myöskin kun tultiin Itävaltaan matka muuttui välittömästi eli metsäisiä vuoria joka puolella ja profiiloituja mutkateitä eli myös tämä on vahva YES. Kotaritkin hyrräsivät tyytyväisinä kun pääsivät taas kotiin :)
Hotelli on ns mopo hotelli eli on kunnon motoparkki jossa vuokrataan "mopoja" ja on niillä myös joku huoltopalvelu ... joskin eilen kun olisin tarvinnut yeesiä kettienkien kanssa niin ks tyyppi oli lomalla, ehkä tänään tulee joskin hoidin kettinki homman itse. Meillä on kohtuu hyvä paketti eli aamupalat, välipalat ja illallinen kuuluu hintaan ja oli kyllä erittäin hyvää ruokaa ja juomaa tarjolla. Saatiin sosiaallisina kavereina myös hyviä reissu tippejä parilta läheltä istuvalta tyypeiltä joita varmaan hyödynnetään tänään. Lähdemme varmaankin aamusta retkeilemään kohti Stelviota, joka on hotlalta parin tunnin ajomatkan päässä joskin matkaa vain 104 kilsaa eli ei hirveen vauhdikasta, mutta varmaan nautinnollista ajamista.
Hotelli on ns mopo hotelli eli on kunnon motoparkki jossa vuokrataan "mopoja" ja on niillä myös joku huoltopalvelu ... joskin eilen kun olisin tarvinnut yeesiä kettienkien kanssa niin ks tyyppi oli lomalla, ehkä tänään tulee joskin hoidin kettinki homman itse. Meillä on kohtuu hyvä paketti eli aamupalat, välipalat ja illallinen kuuluu hintaan ja oli kyllä erittäin hyvää ruokaa ja juomaa tarjolla. Saatiin sosiaallisina kavereina myös hyviä reissu tippejä parilta läheltä istuvalta tyypeiltä joita varmaan hyödynnetään tänään. Lähdemme varmaankin aamusta retkeilemään kohti Stelviota, joka on hotlalta parin tunnin ajomatkan päässä joskin matkaa vain 104 kilsaa eli ei hirveen vauhdikasta, mutta varmaan nautinnollista ajamista.
#Day 5, Itävalta-Italia-Sveitsi
Pääjuttu tänään käydä Stelvion huipulla, joka tietenkin onnistui. Tänne mentiin kansallispuiston kautta kattengart taisi olla nimi, uskomattomat näkymät huipulta mukaan lukien sinne ajot ja myös ajot takaisin. Takaisin tultiin Bormion ja Livinga kaupunkien / kuntien kautta. Italiassa kun oltiin niin käytiin syömässä myös Diavola pizzaa. Ajokilsoja tuli vain +300, mutta koko päivä meni eli pikkutuheroa kun ajettiin ja taukoja pidettiin niin menihän se päivä siinä. No kilometrejä ei ollakkaan jahtaamassa vaan kokemuksia.
#Day 6, Timmeljoch - Benner - Insbruck - Landec
Timmeljoch oli pääkohde ja se olikin mahtava paikka, paljon kiipeämistä vuorelle ja loppuvaiheessa saavutimme 2400 + muutaman metrin korkeuden. Luntakin näkyi kohtuulisesti ja kanssa pyöräilijöitä. Tiukat mutkat oli menossa ja muitakin oli tosiaan liikkeellä eli yksi porsche kuski aiheutti Mikolle hikikarpaloita kun noustiin 10 asteen mäkeä ylös eli siinä jonossa oli hra Porsche, Mikko, minä ja muutama tuntematon sankari niin Porsche päätti läheä ja lähtihän se eli parissa sekunnissa ohitti kaikki kerralla. Onneksi en juuri silloin lähtenyt ohittelemaan itsekkin (harkitsin sitä vakavasti). Olisin varmaan lähtenyt enkelikuoroon välittömästi eli opetus kaikille eli jos olet täällä puolen maailmaa niin se, että peileistä ei juuri silloin näy urheiluautoa tai muuta ohjusta ei tarkoita yhtään mitään.
Sieltä kipitimme alas kohti Benneriä jossa vedin Italialaisen pizzan, jonka meinasin jättää maksamatta eli se oli kyllä puhdas unohdus, pizzahan oli hyvää kunhan olin poistanut herkkusienet.. olivat piilotelleet niitä kohtuu paljon juuston ym sekaan.
Kaveri halusi piipahtaa Insbruckissa ja kun olimme menossa tuli heti ongelmia eli pääväylä oli pois käytöstä, mutta onneksi bongasin kiertotien jota lähdimme kulkemaan ja loppuhaasteiden jälkeen siellä olimmekin.
No Insbrukin jälkeen olimme jo hotla fiiliksissä eli ajoimme miljoonaa hoteliin. Loppupäivästä oli kohtuu lämmin eli paksut moottoripyörävarusteet päällä ja lämpötila paahtoi 30 c :tä (kuulin, että Suomessa satoi juuri silloin :) ).
No Insbrukin jälkeen olimme jo hotla fiiliksissä eli ajoimme miljoonaa hoteliin. Loppupäivästä oli kohtuu lämmin eli paksut moottoripyörävarusteet päällä ja lämpötila paahtoi 30 c :tä (kuulin, että Suomessa satoi juuri silloin :) ).
Nyt lepoa ja huomenna aamupalan jälkeen lähdemme kohti Brno :a, joka löytyy Tsekin maalta eli paluumatka alkoi...
#Day 7, Brno
Maa vaihtui taas eli Tsekkeihin ajettiin taas miljoona tuntia ja kilsaa, no ehkä todellisuudessa hieman vähemmän. Matka meni sujuvasti ja majoitumme loistavaa renesanssi linnaan aivan keskustaan tottakai. Tsekeissä kun oltiin niin tietenkin lähdimme kylille ja vietimme tovin ja toisenkin parin oluen äärellä (joskin itse menin non alkoholi oluilla, jotka olivat aivan mainioita). Ilma oli huikea ja porukkaa terassit täynnä. Aamusta sitten matka jatkui, kohti Auschwitchin keskitysleiriä...
#Day 8, Auschwitch - Varsova
Noin kolmen tunnin ajo keskitysleirille, mutta ei meillä ollut aikaa opastetuille rundeille jotka kestävät siinä 3,5 tuntia. Katselimme pahan keskittymää ulkoa ja kyllä sieltä näkyi parakit, vartiotornit ja paljon oli ollut muitakin rakennuksia joissa vain piippu jäljellä... Älyttömän iso paikka, siellähän tapettiin yli miljoonaa juutalaista...
Tämän vierailun jälkeen lähdimme paahtamaan kohti Varsovaa eli Malborg:ssa oleva linna zydeemi vaihtui Puolan pääkaupunkiin jossa nyt tätä skriivaan. Pääsyy oli, että vaikka itse linna olisi ollut hyvä nähdä ja varmaan vaikuttavakin olisi, niin ei me siellä oltais kauaa ehditty patsastelemaan.
Normi meininki eli kävimme vanhassa kaupungissa syömässä (itse vedin parit puolalaiset makkarat kaalipedillä ja tietenkin 0- bissen). Tämän jälkeen googletimme itsemme Hard Rock Cafeeseen jonne urheasti menimme kävelleen ... tai kaikkialle menimme kävellen. Varsovan HRC on varsin erinomainen paikka ja alakerrassa oli vielä bandikin, jokka rokkasi järjettömän hyvin. Nähtävästi isossa kaupungissa kaikki vaan toimii.
Huomenna sitten kohti Riikaa eli Latviaa kohti lähdetään tahkoamaan. Taas pitkä ajopäivä edessä, mutta meneehän tuo :)
#Day 9, Puola-Liettua-Latvia
Paluumatka jo menossa, moottoritiet ovat tulleet tutuksi ehkä liiankin kanssa. Tänään olikin kohtuu pitkä rupeama jota viihdytti pikku episodi eli huomasin motarilla n. 150 km/h ajaessani että mopo käyttäytyy sangen oudosti ja tuntui vähän nykivän. Ruokoilin mopoäijien jumalaa, että päästä edes huoltsikalle hengissä ja päästihän se, no sielä huomasin että ketjut ovat lorpahtaneet pahasti eli löysällä jotain viisi sentti ainakin. Hätä oli siis suuri, kun lauantai iltapäivä ja paikat olivat menossa kiini. Onneksi löydettiin kuitenkin yksi korjaamo 30 :n kilsan päästä ja sieltä parin vaiheen kautta saatiin apua. Oli kyllä seikkailu johon liittyi rälläkkä ja hitsauskonekkin.
No sieltä sitten matka jatkui kohti Latvian Riikaa ja nyt hotlassa chillailaan ja kohta varmaan taas kylille. Huomenna sitten Tallinaan ja himbeen (ehkä jo aivan hyvä).#Day 10, Latvia - Viro - Suomi
Ripeää ajoa Riikan (RijaVef) aamiaisen jälkeen kohti Tallinaa. Hotellista sen verran, että oli aivan yes, mutta siellä oli älyttömän paljon varhaisen keski-iän ylittäneitä tanttoja ja setiä sekä Saksasta, että muista itä-euroopan valtioista, ehkäpä meidän lisäksi oli pari suomalaistakin. Aamiainen oli lähes helvetti, miljoona mummoa jonottamassa automaatista saatavaa kahvia....
No, mutta ajo meni mielestäni kummallakin yes. Tällä kertaa en itse joutunut edes kuolemanvaaraan. Edellispäivänä seurasin kaveria ohitusta ja arvioimme lähestyvän rekan tai etäisyyden siihen liian suureksi... olikin vähän lähempänä ja meinasi meikäläisen taru loppua.
Tallinassa käytiin syömässä vanhan kaupungin aukion pizzeriassa josta sitten siiryimme botskille ja viimein pääsin siirtymään aivan kotipihalle.
No, mutta ajo meni mielestäni kummallakin yes. Tällä kertaa en itse joutunut edes kuolemanvaaraan. Edellispäivänä seurasin kaveria ohitusta ja arvioimme lähestyvän rekan tai etäisyyden siihen liian suureksi... olikin vähän lähempänä ja meinasi meikäläisen taru loppua.
Tallinassa käytiin syömässä vanhan kaupungin aukion pizzeriassa josta sitten siiryimme botskille ja viimein pääsin siirtymään aivan kotipihalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti